The Mongonaut Speaks

What is a Mongonaut?

Brand new you’re retro

leave a comment »

Sitter på ett tåg på väg ner till Malmö och kommer att gå retro on your asses. I dag Trelleborg för lite fotboll – ÖIS möter Trelleborg i Allsvenskan och jag har aldrig besökt Vångavallen vilket känns som ett måste innan man är klar med svensk fotboll – i kväll Malmö och öl, ost och käk på Tempel (Tempo). I morgon Köpenhamn. Galen vecka: inser att jag under veckan som gått kommer att ha hunnit med följande städer: Göteborg, Stockholm, Umeå, Luleå, Trelleborg, Malmö och Köpenhamn. Sju dagar, sju städer. Tur man har lap top och en ipod. Annars skulle livet vara galet tråkigt och uddlöst.

Senaste veckan har jag dock varit patetiskt retro. Det hela började med att en polare började tjata om Rides ”Vapour Trail”, vilket ledde till att jag grävde fram alla gamla Ride-plattor jag kunde hitta. Fyllde ipoden med ”Nowhere” och samtliga sju tolvor som bandet släppte mellan 1990 och 1992. You’re in heaven when you listen to Ride. Efter det hamnade jag i ett djupt Swervedriverkoma: ”Son of Mustang Ford”, ”Rave Down”, ”Sandblasted”, ”Never Lose That Feeling” och ”Raise”. Och på den vägen är det. Jag har dessutom rotat lite i skräphögen vad det gäller oväsen och garagepop.

The Twins: The Man With The Toothpaste Head

Häpnadsväckande slarvig och livsbejakande. Ett fynd! Bi-joopiter gets the deal done.

The Savoys: Can It Be

Garagepop till you drop. Och ett gitarriff att dö för. Överdjävligt medryckande.

Swervedriver: Son of Mustang Ford

Allt jag minns från teaternladan i Hultsfred 1992 är ett djävla dån och ringande i öronen. Jag har inte tittat upp sedan dess.

JAMC: Alphabet Street

Frågan är om JAMC någonsin har låtit bättre. Möjligtvis på ”Ambition”.

Written by M.

maj 1, 2009 den 2:06 e m

Publicerat i Lo-fi heaven

Kommentera

