The Mongonaut Speaks

What is a Mongonaut?

This is not a Crass song

leave a comment »

Gay just like you

Det är svårt, för att inte säga nästintill omöjligt, att ogilla ett band som listar Penny Rimbaud, Chrome, Pentagle och Larry David som inspiration. När bandet ifråga dessutom gör underbart murrig, primitiv och monoton diy-lo-fi-pop borde kapitulation bli absolut. Och i låtar som ”Unhinged Mantles” stämmer också allt. Tyvärr har Lakes också en annan sida. En sida då man försöker sig på någon form av avig skogsmullepop som mest leder till att jag får Velvet Undergrounds ”All Tomorrow’s Parties”, påklistrat tonårsmörker, bleak metal och medeltidsveckan i Visby i tankarna.  Det är helt enkelt för djävligt och man önskar så att hela den här vågen av freak folk och new weird america aldrig hade svept fram över världen. Nu har den dess värre gjort det och till och med slagit rot nere i Melbourne. Och synd är ju det för om så aldrig hade varit fallet så tror jag att att Lakes hade gjort den allra vackraste Crass-popen som du kan föreställa dig. Och är det något som världen behöver just nu så är det ett nytt Crass. Fast pop då förstås. Mmm. Pop. Mmm. Crass. Hmm. Undra om det inte bara är jag som är i behov av ett nytt Crass? Skit samma. Oavsett vilket så hade mitt liv varit något enklare om Lakes kunde hålla sig till att alltid låta som en mer tondövt, oävet och oorganiserat Sonic Youth. Då kunde jag åtminstone säga att jag hade gjort något vettigt med mitt liv denna dag. Istället får jag sitta här och skämmas över att allt jag mäktar med är en halvdassig långsam lite lo-fi-pärla och värsta sortens freak folk.

Written by M.

mars 3, 2009 den 6:42 e m

Publicerat i DIY-pop, Lo-fi heaven

Kommentera

