The Mongonaut Speaks

What is a Mongonaut?

You’re gonna miss me when I’m gone

with one comment

Insane JaneNär man summerar bortgångna musikers livs- och musikgärning slås man ofta av hur det finns vissa musiker vars sammanlagda gärning är större än de låtar, intryck och känslor som de lämnat efter sig. Personer som på sätt och vis har visat vägen genom sitt outtröttliga intresse för de bortglömda och undanskymda delarna av musikhistorien. Man kan t.ex. tycka mycket om Bobby Gillespie, in fact jag har en sjuhelvetes massa åsikter om den mannen, bl.a. att han är en anorak men det är en helt annan historia, men det är trots allt svårt att bortse från alla låttips och bortglömda artister som jag har hittat genom den mannens envetna letande i musikhistoriens skrymslen och vrår. En annan minst lika tongivande person, som tragiskt nog gick ur tiden under den gångna veckan, 62 år gammal, var The Cramps Lux Interior. Om jag skulle räkna upp alla låtar, band och artister som jag har hittat genom den mannens missionerande skulle jag få hålla på och prata/skriva i ett par dagar. Jag kan lätt säga att Lux Interior, Poison Ivy och The Cramps har betytt otroligt mycket för mitt intresse för musik, för att inte tala om min skivsamling. Kanske inte så jättemycket genom The Cramps egen musik, även om jag är nere med ”New Kind Of Kick” så det står härliga till, utan mer genom alla låtar som de gjort cover på och tipsat om i intervjuer genom åren. Som en tribute till Lux, och Poison, tänkte jag därför dagen till ära posta min topp tio-lista över låtar som jag upptäckt genom Lux Interior.

The gospel according to Lux

  1. The Shells: Whiplash
  2. Freddie & The Sinners: Sinner
  3. Blenders: Don’t Fuck Around With Love
  4. Porter Wagoner: The Rubber Room
  5. Donald Woods & The Belairs: Death Of An Angel
  6. The Third Bardo: I’m Five Years Ahead Of My Time
  7. The Bosstones: Mope-itty Mope
  8. Ronnie Cook & The Gaylads: Goo Goo Muck
  9. Bill Allen: Please Give Me Something
  10. The Imps: Uh Oh
Written by M.

februari 8, 2009 den 2:48 e m

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. …och Lux ler i sin himmel!

    mattiasahlen

    februari 11, 2009 at 8:35 f m


Kommentera

