The Mongonaut Speaks

What is a Mongonaut?

Music is a thing of the past

leave a comment »

Totally twee as fuckVad gör du om absolut ingenting händer i ditt liv. Allt står still. Det är som livet vore livlöst, ljudlöst och luktlöst på en och samma gång. Stiltje. Tristess. Du har inte sett eller pratat med en annan levande själ på ett par veckor. Ingenting händer. Vad gör du när du inte har en endast intressant historia att berätta. När ingenting händer. Vad gör du då? Ljuger. Ljuger så att det står härliga till. Ljug av bara helvete. Ljug. Allt är tillåtet! Allt är OK så länge det gör livet lättare att leva. Så länge det gör tillvaron vackrare. Varför nöja sig med sanningen när lögnen är så mycket skönare. Enklare. Mer smäcker och smärtfri. Mindre obehaglig, kall och grå. Kanske rent av vackrare. Så djävla knepigt kan det omöjligen vara. Förvräng. Försköna. Förbanna. Att ljuga gör dig åtminstone på ytan och i sinnevärlden till en vackrare  och mer häpnandsväckande figur. Och vem fan vill inte vara vacker och häpnandsväckande. Jag känner då ingen som inte vill göra intryck, avtryck och bli ihågkommen genom historien. Endast förunnat de som klarar av att föra oss bakom ljuset. Vem tycker inte att en kille vars halvtimmeslunch på det lokala hambugerhaket visat sig utvecklas till rena rama Alice i underlandet är en skön och intressant snubbe. En sådan där som man gärna glider ner på puben med för att klämma en fyra-fem stout från Oceanbryggeriet. Säg en person som inte skulle lyssna med tillspetsade öron på en så pass bra berättare. Va! Tell me now. It’s you how pays. Vad spelar det sedan för roll att det inte är sant? Ingen. Det är åtminstone svaret som du får om du frågar mig. Låt mig berätta en hemlighet, och du berätta inte det här för någon, det här är top secret, ingen, och då menar jag verkligen ingen endast djävel, har dött av en lögn. Ingen har någonsin tagit skada av att du förskönar och förställer tillvaron och för dem bakom ljuset? Ju mer jag tänker på det inser jag att det faktiskt är en mänsklig skyldighet att göra allt som står i din makt att göra världen, eller är det livet jag talar om, lite mer lättuthärdlig. Och det gör du genom lögn (och bra historier).Tro mig, yta är allt som existerar. Allt som räknas. Yta. Yta. Yta. Uno-fucking-Svenningsson kan dra åt helvete. Det är ingen som bryr sig om vad som finns under ytan. Det är ren och skär bull. Fasaden är allt. Apperance is everything. Illusionisten är gud. Gud är illusionisten. Formge dig själv på samma sätt som du formger ditt hem. Att ljuga är att utöva makt. It’s easy. It’s free. Go & do it!

Å andra sidan är det ibland OK att inte ljuga. I vissa sammanhang kan det rent av vara bra att inte ljuga. Åtminstone när man snackar om musik. Jag skulle till exempel ljuga om jag sa att jag inte älskade ”Funksignal” av Atomtm. En genomgullig liten skev och skruvad knasterpoppärla. En låt som är som ett bättre mexikanskt horhus eller en Chicken Kiev på någon av Moskvas bättre restauranger eller en Tagliata Di Manzo på någon dimmig taverna i Ligurien eller varför inte en solig dag på Bahia De Felize eller något annat halvtaffligt och överreklamerat charterhotell på Tenerifa. ”Funksignal”, bara namnet gör mig på bra humör. Smaka på det. Funksignal. Dessutom är det en underbart vackert uppfuckad låt som för tankarna till Asa-Chang & Junray, Kraftwerk vid tiden för Computer World och det allra bästa ur Mille Plateauxs historia. Givetvis är det utgivet på den lilla fina bolaget Raster Noton som även släpper Carsten Nicolai, Ryoji Ikeda och annan utmärkt knaperstekt knastertechno. ”Funksignal” är som ett sådant där horhus som Will Oldham sjunger om i ”A Whorehouse Is Any House”. Oförglömligt. Anyhoe, ”Funksignal” är det mest direkta och skönt kompromisslösa som jag har hört den här veckan som annars mest har bestått av mesiga prylar som Del Shannon, The Shells och Harmonic 313. Sure, det är kanske knasternoise-light and all that jazz men vem bryr sig när det är så här oförglömligt bra? Inte jag i alla fall, precis som ingen bryr sig när vi ljuger och förskönar. Let’s do it!

Written by M.

februari 6, 2009 den 11:43 e m

Publicerat i Free the noise

Kommentera

