The Mongonaut Speaks

What is a Mongonaut?

This is the gambit; am I a prick, or am I a nice guy

leave a comment »

Jag vet inte hur många av er som har följt tv-serien The Wire. Personligen så har jag svårt för att haka på och se tv-serier så The Wire har helt gått mig förbi. Så var åtminstone fallet fram till den dag som en kär vän tvingade mig att se första säsongen. Nu är jag hooked; måste ha en fix vareviga kväll. Det är precis som med lo-fi-pop.  Som Bubbles så behöver jag bara en till fix, och så en till, och så en till, och så där håller det sedan på in i evigheten. I vilket fall som helst så kom jag häromdagen att tänka på en scen från den fjärde episoden, Old Cases, av säsong ett när jag för första gången i mitt liv kom i kontakt med det alldeles förträffliga skrammel-pop-bandet Pens. Min reaktion när jag hörde ”Freddie” och ”Hate Your Calender” påminde en hel del om McNultys och Bunks reaktion när de gör en brottsplatsundersökning av ett kök i det fjärde avsnittet av The Wire. Dialogen utvecklar sig på följande sätt:

Bunk: Ah, fuck
McNulty: Motherfucker […]
Bunk: Fuck, fuck, fuckin’ fuck […]
Bunk: Fuck […]
Bunk: Mmmmm, fuck […]
Bunk: Fuck, fuck, fuck […]
McNulty: ‘the fuck […]
Bunk: Fuck […]
Bunk: Uhh… […]
McNulty: Fuck […]
McNulty: U-hu…
Bunk: Fuck […]
McNulty: Fuckin’… where the fuck […]
Bunk: Hmmm… motherfuck! […]
Bunk: Ah fuck, oh fuck […]
McNulty: Fuck fuckety fuck fuck fuck
Bunk: Oh fuck
McNulty: Fuck, fuck, fuck
Bunk: fuck, fuck… […]
Bunk: Motherfucker
McNulty: Fuckin’ aye
McNulty: Uhu […]
McNulty: Fuck […]
Bunk: Te-he
McNulty: Motherfucker
Bunk: Fuck Me

Hela scenen kan avnjutas här:

En oförglömlig scen. Pens gör i alla fall den mest bedårande lo-fi:n sedan Valaries ”All My Hereos Hate Me” eller Rough Bunnies ”I Spy On Your Heart” och om du inte redan har förbeställt deras kommande album på De Stilj så är det bäst att du gör det med en gång. This is going to be huge! Om du går igång på Pens kan det även vara värt att kolla upp bandmedlemmarnas andra band Look Look (Dancing Boys) som även de gör helt fantastiskt vacker skrammel-pop.  Favoriten med Look Look (Dancing Boys) är så här långt ”Arse Road”.

Written by M.

oktober 9, 2008 den 4:37 e m

Publicerat i Lo-fi heaven

Kommentera

