The Mongonaut Speaks

What is a Mongonaut?

When I say I’m in love you best believe I’m in love – L U V

leave a comment »

Och så har det då hänt igen. Störtkär. Upp över öronen förälskad. Uppe i det blå. Ett hjärta som hoppar över vartannat slag och en värme som strålar från magen. Så där överdrivet förtjust att jag ser stjärnor för ögonen. Eller som det en gång i tiden så strålande bandet The Wave Pictures sa ”Oh no, I think I’ve fallen in love again”. Och bandet som fått mig att falla så där skönt handlöst är San Diego-bandet Wavves. Ett band som helt plötsligt har seglat upp på lo-fi-himlen och tagit precis allt och alla med storm:

”It was all a whirlwind. Heat and Flash. Within a week we killed my parents and hit the road”

Det är framförallt ”So Bored” från Wavves kassettrelease ”Cassette” som får mig att känna mig så där överdrivet lycklig, rosenkindad och sugen på varm choklad med vispgrädde och mashmellow och kanske någon att hålla i handen och drömma små rosamolnfluffiga drömmar om en gemensam och lycklig framtid där vi får precis allt vi har drömt om med. Som om det fanns ett kungarike någonstans därute, som bara väntade på att bli upptäckt och erövrat för att senare kasseras och lämnas kvarglömt på någon smutsig bakgård. Ungefär så, om ni förstår vad jag menar.

Wavves låter som något som jag föreställer mig att Chevvy Chase rollfigur Fletch hade lyssnat på under den delen av den första filmen där han är undercover som en skön drömmande surfer dude och bor under en pir medan han spanar på the bad guys. Det finns de som kallar det ”Beach Punk”, ”Slacker Surf”, ”Speed-Demon-Lo-Fi”” eller ”Loser Twang”. Allt jag kan säga är vem fan bryr sig, kalla det vad ni vill så länge ni inte kallar det ”Shitgaze” eller något annat fånigt och utslitet. Personligen så tycker jag att Wavves på ”Swain” och ”So Bored låter som ytterligare ett av alla dessa amerikanska band som har överdoserat The Turtles, Jan & Dean, The Wipers, Beat Happening och metaamfetamin. Precis så låter det och det är paradisiskt vackert.

Och precis som de flesta metaamfetaminister så är Wavves helt fokuserade på en sak – att gå upp en och bara en sak är en av metaamfetaministernas karaktärsdrag för den som inte visste det – och det är att föra unga män, ofta män i sina mest produktiva år, bakom ljuset, för att ge dem hopp, för att ge dem tro, för att ge dem ett ljus i tunneln och något att sträva mot. Och sedan så ringer de typiskt nog aldrig om en andra dejt. Nåväl, jag får väl hålla det godo med det lilla jag får, och som tur är, är det inte så lite i detta fall.

Wavves har ett tolvspårsalbum på Fuck It Tapes och i början av nästa år ryktas det om ett album kallat ”Wavvves”De Stijl Records och som inte det var nog så har Wavves även en sjua som ser ut att få det subtila namnet ”Beach Demon, Weed Demon” på gång på det fantastiska lilla bolaget Tic Tac Totally.

Written by M.

oktober 2, 2008 den 7:04 e m

Publicerat i Garage-Pop, Lo-fi heaven

Kommentera

