The Mongonaut Speaks

What is a Mongonaut?

Look out, those fuckin’ anoraks are comin’

leave a comment »

Jag vet inte hur många av er som har tänkt på det men det finns figurer, företeelser och föreställningar, eller kanske att idéer är ett bättre ord för det jag söker, som gör människor väldigt lyckliga, så lyckliga, eller till sig i brallan, att de går helt bananas när de kommer att tänka på någon av dessa figurer, företeelser eller idéer kommer att befinna sig i deras direkta närhet inom kort. Som ni säkert förstår så tänker jag på sådana fenomen som kärlek, cirkus och tomten.

Det är sådana figurer, företeelser och idéer som kan få den mest rationella och normalt funtade människa att gå totally bonkers. Som kan få den mest balanserade och återhållsamma person att med något drömskt i rösten flämta ur sig pinsamheter och flamsigheter som ”love is in the air, I can feel it”, eller ”I think I got hit by a train, a love train”, eller varför inte min personliga favorit ”santa claus is coming to town”, eller den självklara favoriten ”the circus is in town”.

Oavsett vad det rör sig om så är det någonting som gör människor väldigt lyckliga.

Morgondagen är en sådan dag för mig. Imorgon är jag happy happy joy joy lycklig. Då kommer jag stå där på Drottningtorget i Göteborg, och med andan i halsen haspla ur mig fånigheter som ”The Droneguy is coming to town” eller varför inte något pinsamt i stil med ”i got hit by a train, a drone train”. Jepp, mina vänner det är så sant som det är sagt, The Mighty Droneguy is coming to town för en spelning på indiepopklubben Taramasalata. Mannen som är mer känd som Dj Trapphus eller ”So Tough, So Cute Danne”. Mannen som står bakom fantastiska klubbar som ”Trött men uppåt!”, ”Så tuff, Så söt” och ”You Can’t Hide Your Love”.

Så klockan kvart över tre imorgon lägger jag ner min byråkratpenna, ställer in mina SOU:er i min byråkratbokhylla, tar av mig min trista stålgrå byråkratkostym och slätar ut min upptagna, lite lätt fisförnäma, men ändå djupt koncentrerade och förstående, byråkratmin och sätter på mig min bästa gåbortkostym, ett par ultrahippa pumasneekers och indiepopminen, sätter mig på tåget och förmodligen kan man höra mig, med andan i halsen, viska ”So Tough So Cute Danne” kommer till stan. Yey!

The Flatmates – Shimmer

Comet Gain – Why I Try to Look So Bad

Acid Drops – Distance

Don’t sleep on it!

Written by M.

september 18, 2008 den 9:29 e m

Kommentera

