The Mongonaut Speaks

What is a Mongonaut?

What did you do in the indie wars?

leave a comment »

Jag antar att jag idag borde posta Glass Candys version av ”Computer Love” eller någonting från Kraftwerks ”Computerwelt” eller kanske något från Radioheads ”OK Computer – yeah right, like that would happen  – eftersom det här är den första posten skriven på min nya lilla vän. Men sån’t ger jag självfallet blanka fan i. Vad vore jag för en människa om jag ägnade mig åt sådant? In fact, jag spottar i den riktning som människor som ägnar sig åt sådant befinner sig.

Nej, istället tänkte jag posta tre låtar som jag har spelat en hel del under de senaste dagarna efter en ”diskussion” med en god vän om country. Jag vet i fan varför vi diskuterade country, men det kan ha något att göra med att P4 just nu har en omröstning om den bäste countryartisten genom tiderna. Nu undrar du förstås hur vi visste vad som försiggår på P4. Ingen djävla aning, det är inte viktigt, glöm det, erase/rewind!

Det blir inget särskilt märkvärdigt, utan det blir mer som ett par torra och skafferidoftande singoallakex till ett glas ljummen hallonsaft en halvdassig och lite småmolnig sommardag i bersån, utan vad jag har att bjuda på idag är helt enkelt George Jones fantastiska version av The Big Boppers ”White Lightning”, David Allen Coes ”Spotlight” och Daniel Johnstons ”Ain’t No Woman Gonna Make A George Jones Outta Me”.

David Allen Coes ”Spotlight” är en extraordinär gestaltning av det dekadenta livet på vägen som countrystjärna, eller vad sägs om rader som:

roll me a smoke
and give me some coke
treat me like i am alive
tell all the ladies that i’m single
tell lone star beer that i’m dry
everyone’s lying’ bout living’
i’m tired of living’ a lie

Ni får inte heller missa Rising Shotguns vackra version av ”Spotlight” eller The Falls sömnspruckna försök att göra ”White Lightning” rättvisa. ”Spotlight” finns utgiven på den splitsjua som Rising Shotgun gjorde ihop med Will Oldham under andra halvan av 90-talet. The Falls taffliga version av ”White Lightning” hittar ni på en tolva från 1990, men den ska även finnas utgiven på en sjua med tillhörande flaska av White Lightning tequila. Go check it out!

Written by M.

september 17, 2008 den 9:11 f m

Publicerat i Lo-fi heaven

Kommentera

